معاون آموزشی وزارت علوم‌ از کنترل توسعه رشته‌های دکتری برای امسال و منع ایجاد رشته‌های جدید‌ در این مقطع خبر داد.

 در حال تکمیل/ خبرنگار:دولتیاری‌/کنترل توسعه رشته‌های دکتری در دانشگاه‌ها / حذف کنکور فرآیندی چند ماهه نیست به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجتبی شریعتی‌ نیا‌سر، معاون آموزشی وزارت علوم، در چهارمین همایش آموزش عالی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: مسائل و چالش‌هایی‌ در آموزش عالی وجود دارد که در بستر خرد جمعی امکان رفع آن را داریم و به این واسطه می‌توانیم وضعیت آموزش عالی را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: برای دستیابی به راه‌حل‌هایی که ناشی از تفکر فرهیختگان آموزش عالی باشد کانون‌های فکری در شکل‌های مختلف‌ ایجاد کردیم علاوه بر آن در برخی موارد کارگروه‌های تخصصی‌ داشتیم تا به بررسی چالش‌ها بپردازیم.

توانایی بهره‌برداری از پتانسیل جوانان را نداریم

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه با چنین کارگروه‌هایی می‌توانیم وضعیت آموزش عالی را ارتقاء دهیم تصریح کرد: پتانسیل جوانان ما بالا است اما بهره‌برداری مناسبی از این پتانسیل نداریم به همین خاطر دانشجویان ما وقتی به کشورهای دیگر می روند درخشش قابل قبولی را از آنها شاهد هستیم بنابراین باید از این پتانسیل استفاده لازم را داشته باشیم‌.

شریعتی‌ نیاسر‌ با اشاره به تصویری از پیشرفت مسائل در آموزش عالی گفت: در سال 57، 175 هزار دانشجو در کشور داشتیم که اکنون این رقم به 4 میلیون و 300 هزار افزایش پیدا کرده است که این ارتقاء 5 برابر بیش از میزان جهانی برآورده شده همچنین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از 3 هزار به 80 هزار استاد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال 61 دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد و در سال 64 رشته‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی تفکیک‌ شد، همچنین در سال 67 شاهد ایجاد دانشگاه پیام نور بودیم و در سال 70 دانشگاه علمی کاربردی به جمع آموزش عالی پیوست‌.

شریعتی نیاسر‌ ادامه داد: در دهه 80 شورای تحول علوم انسانی شکل گرفت و در سال 90 دانشگاه فنی و حرفه‌ای بطور جامع ایجاد شد که این اتفاقات شرایط تفاوتی را به لحاظ کمی و کیفی در آموزش عالی شکل داد.

تحصیل 18 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های مهارتی‌

وی با اشاره به اینکه 18 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه های مهارتی‌ تحصیل می‌کنند، گفت: به طول کلی 2 هزار و 500 مرکز آموزش عالی داریم که 85 درصد دانشجویان در این مراکز با پرداخت هزینه تحصیل می‌کنند.

شریعتی نیاسر‌ با بیان اینکه با وجود این شرایط چالش‌هایی را در آموزش عالی شاهد هستیم، تصریح کرد: از جمله مهمترین این چالش‌ها شامل رشد بی رویه و غیرهدفمند، افول توانمندی‌ها، ارتباط نداشتن دانش آموختگان با نیازهای جامعه است که البته وضعیت را مهار کردیم اما نیاز به رشد کیفی داریم و باید برای این چالش‌ها تدابیری بیاندیشیم‌.

تلاش برای تدوین طرح مدیریت منطقه‌ای در سال 97

وی یکی از مهمترین تدابیر را طرح آمایش‌ آموزش عالی دانست و تصریح کرد: مهمترین محورهای این طرح منطقه‌بندی آموزش عالی است چراکه با وجود این پراکندگی اداره متمرکز آموزش عالی امکان پذیر‌ نیست.

شریعتی نیاسر‌ بیان کرد: در تلاش هستیم تا تدوین طرح مدیریت منطقه‌ای را در آموزش عالی برای سال 97 به نتیجه برسانیم.

وی همچنین ساماندهی اقتصاد آموزش عالی را یکی از راه‌های سامان بخشیدن به نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: باید به تجمیع‌ مراکز آموزش عالی بیاندیشیم چراکه پتانسیل جمعی بالایی داریم، چرا نباید دانشگاه‌های مطرح ما در عرصه رقابت‌های بین‌المللی معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان‌های محروم کشور هم این تفکیک وجود دارد، گفت: باید چاره‌ای برای تجمیع دانشگاه‌ها و ساماندهی‌ این مراکز داشته باشیم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه مأموریت‌گرایی را باید مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: این موضوع را تا اندازه‌ای مهار کردیم و باید به این کار توجه داشته باشیم که دانشگاه‌های تخصصی در حوزه فعالیت خودشان باشند و به کیفی‌گرایی بپردازند‌.

ضرورت تغییر نظام پذیرش دانشجو

وی با تأکید بر نظام یکپارچه‌ سنجش و پذیرش و اجرای این مهم اظهار کرد: وضعیت فعلی کنکور مطلوب نیست و نظام پذیرش دانشجو باید تغییر کند؛ سیستم‌های تستی، بازار کاذب حدود 12 هزار آموزش کنکور که نیمی از آنها غیرمجاز هستند و حدود 2 هزار از این آموزشگاه‌ها در پایتخت واقع شده‌اند، باید ساماندهی شود تا دانشگاه‌ها با کیفیت‌ بهتری پذیرش دانشجو داشته باشند.‌

شریعتی نیاسر‌ گفت: بر خلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود حذف کنکور ظرف مدت 6 ماه و یک سال اجرایی نیست و نیازمند زمان است.

وی به اصلاح نظام تخصیص اعتبار آموزش عالی اشاره و عنوان کرد: روزی شاهد بودیم تخصیص اعتبار وابسته به دانشجو بود اما با حمایت قاطع سازمان برنامه و بودجه این روند اصلاح شد و امروز سرانه بر اساس مؤلفه‌های کیفی است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: ساماندهی مراکز دولتی از اولویت‌های ماست و بر این اساس طرح ساماندهی مراکز دولتی تدوین شده و در ستاد آمایش به تصویب رسیده است.

توجه به ادغام و تجمیع مراکز آموزشی

شریعتی نیاسر با اشاره  به ادغام و تجمیع مراکز و واحد‌ها در طرح آمایش آموزش عالی بیان کرد: با توجه به تمرکز طرح آمایش بر این موضوع به دنبال آن هستیم.

وی با تاکید بر تفویض اختیارات در دانشگاه ها بیان کرد: در این راستا می توان  به واگذاری تقویم آموزشی، واگذاری برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی به دانشگاه‌های خوب کشور اشاره کرد همچنین  باید از بخش خصوصی حمایت کنیم تا در حوزه  آموزش عالی وارد شود البته  دستگاه‌های آموزش عالی باید بیشتر به حوزه نظارتی توجه و آن را تقویت کنند.

شریعتی نیاسر درباره توسعه  مقطع دکتری بیان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ توسعه دکتری را کنترل کردیم همچنین دانشگاه‌ها از ایجاد دوره‌های جدید منع شدند مگر اینکه در شرایط خاصی باشند هرچند برای کارشناسی ارشد  هم سال آینده راهکار‌هایی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار